Search - Easy Blog
Search - K2
plg_search_djcatalog2
ICAGENDA_PLG_SEARCH
Zoeken - Categorieën
Zoeken - Contactpersonen
Zoeken - Inhoud
Zoeken - Nieuwsfeeds
Zoeken - Weblinks
Search SEO Glossary
Zoeken - Tags
voeding & wondzorg
Slider


Er bestaat niet een voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen kan leveren, die ons lichaam nodig heeft. Patiënten met chronische (of gecompliceerde) wonden hebben altijd een verhoogde behoefte aan voedingsstoffen. Een bekend voorbeeld zijn de brandwond-patiënten. Voeding is een hype op dit ogenblik. Superfoods, ortho-moleculaire en “natuur” voeding staan vol in de belangstelling.


Superfoods
Superfoods zijn voedingsmiddelen waarvan wordt gezegd dat ze een hoog gehalte aan voedingsstoffen of bioactieve stoffen bevatten, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Voorbeelden van superfoods zijn: gojibessen, cacaobonen, hennepzaad, tarwegras. Maar ook bessen, rode druiven, knoflook, vette vis (omega-3-vetzuren), olijfolie, bepaalde noten en donkere chocolade worden wel als superfood gezien. Het Voedingscentrum is van mening dat er geen superfoods bestaan. Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingsstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. 

Vitamines
Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Vitamines leveren geen energie. Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, met uitzondering van vitamine D, maar dat is niet voor iedereen, en onder alle omstandigheden voldoende. Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben. In Nederland komen vitaminetekorten bijna niet voor. Wel hebben sommige groepen mensen extra vitamines nodig.

Kiwi vitamine CWe kennen 6 vitamine groepen, te weten Vitamine A, B, C, D, E en K.
 
Vitamine C of ascorbinezuur heeft een antioxidantfunctie en beschermt daardoor de lichaamcellen tegen oxidatieve schade. Oxidatieve schade ontstaat als gevolg van blootstelling aan vrije radicalen. Vitamine C is onder meer nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. Een gebrek aan vitamine C uit zich in verminderde weerstand en vertraagde wondgenezing. In extreme situatie scheur­buik, tandvleesbloedingen, loszittend gebit en anaemie.
Zit in: fruit, groente en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.
 
Vitamine B is een verzameling van 8 verschillende vitaminen en misschien voor deze patiënten groep het meest relevant. Daarom worden deze stoffen in voedingssupplementen aangeduid als vitamine B complex. Hoewel alle vitamines B belangrijk zijn dit de twee belangrijkste:
Vit B 11 / Foliumzuur: van belang bij zeer veel processen, bij gebrek anaemie, bij zwangeren beschadigingen foetus.
Vit B 12 / Cobalamines: bij tekort anaemie, slijmvliesbeschadiging (bv. schrale tong), neurologische problema­tiek.

Vitamine D, ook wel zonnevitamine genoemd, wordt aangemaakt door de invloed van UV-straling op onze huid en is onontbeerlijk voor sterke botten, tanden en spieren en misschien wel het belangrijkste; ons immuunsysteem. Het is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Bij het voorkomen van vele ziekten en aandoeningen, ben jij onontbeerlijk in het genezen hiervan! Depressie is meestal een gebrek aan vitamine D en kun je gelukkig voorkomen door altijd voldoende D in je lichaam te krijgen.
Je kunt vitamine D halen uit: zonlicht, voeding (bv. melk).
 
Vitamine E is wat minder bekent, maar is net als alle andere vitamines erg belangrijk voor het optimaal functioneren van je lijf. Vitamine E of alfa-tocoferol is een in vet oplosbare vitamine, wat in veel voedingsmiddelen voorkomt. Het werkt als een antioxidant. Het beschermt je cellen, weefsels en organen tegen schadelijke cellen, de zogenaamde ‘vrije radicalen’. Deze vrije radicalen zijn verantwoordelijk voor verschillende problemen met de gezondheid, zoals hart- en vaatziekten en kanker. Daarnaast zijn de vrije radicalen verantwoordelijk voor het verouderingsproces van je lichaam. Hoe minder vrije radicalen, hoe langzamer het verouderingsproces gaat. Daarnaast remt Vitamine E schadelijke bloedstollingen die mogelijkerwijs de bloedstroom kunnen blokkeren. Vitamine E zorgt dat de bloedvaten zo veel mogelijk open blijven, wat natuurlijk belangrijk is voor een ongehinderde bloedstroom.
 
Vitamine K of fylochinon is nodig voor een goede bloedstolling en mogelijk ook voor de aanmaak van botten. Pasgeboren kinderen krijgen na de geboorte extra vitamine K. Baby’s die borstvoeding krijgen, hebben de eerste 12 weken 150 microgram aan vitamine K-druppels nodig. Volwassenen die langdurig antibiotica gebruiken kunnen ook vitamine K tekorten krijgen, met mogelijk een vertraagde bloedstolling tot gevolg.
Zit in: groene bladgroenten, maar ook in andere groenten, fruit, melk en melkproducten, vlees, eieren en granen.
 
Mineralen
Mineralen zijn net als vitamines stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie. De meeste mineralen krijg je binnen via eten en drinken.

Zink
is een vereiste voor epitheelvorming en granulatieweefsel.
Zinkdeficiëntie leidt tot:

Groter risico op decubitus
Vertraagde wondgenezing
Verminderde eetlust 
Zit in: vlees, vis, volkorenbrood, peulvruchten

Koper speelt een belangrijke rol in collageen synthese. Een tekort hiervan leidt tot een verminderde wondgezing.
Zit in: orgaanvlees, zeevis, schaal- en schelpdieren, noten en graanproducten. Ook groente en fruit en cacaoproducten bevatten koper.
 
IJzer zorgt voor zuurstof transport. Een tekort kan leiden tot:
anemie.
anemie kan oedeem veroorzaken waardoor de elasticiteit van de huid afneemt
bindingscapaciteit zuurstof verminderd, negatieve invloed  op wondgenezing
minder goede werking immuunsysteem
Zit in: vlees en vleesproducten, aardappelen, brood en groenten

Kortom ook de juiste voeding is essentieel voor de genezing van wonden.

Geraadpleegde bronnen:
- http://www.optimalegezondheid.com/vitamine-e-natuurlijke-bronnen/
- Tjaarda Weber, NTVW11-2016 (november)
- Voedingscentrum.nl  
- Marjan Montalto Diëtist, voeding bij genezing en prevalentie van wonden. Gezondheid en Zorg Florence